Царство Небесне

Всім добре відоме словосполучення «Царство Небесне». Власне, Царство Небесне – це те чого прагне кожна віруюча людина, це мета і результат нашого буття, нашого вдосконалення, нашого церковного шляху. Це повернення до втраченого на зорі людської історії Раю – безпосереднього богоспілкування, «найповнішого причастя в невечіньому дні Царства» Божого. 

Початок святого Євангелія, устами Пророка і Предтечі Господнього Іоанна, який провозвістив грядущого Христа, перше місце відводить  саме Царству Небесному: «покайтеся, бо наблизилося Царство Небесне»(Мф. 3:2). Що ж це за Царство і якими шляхами та методами воно досягається?


Царство Боже – наше добровільне і радісне служіння Богу


Слово царство в біблійних книгах має два значення: «правління царя» і «територія підвладна цареві». Згаданий нами євангеліст Матфей 32 рази використовує вислови Царство Небесне і 5 разів Царство Боже, інші євангелісти використовують лише словосполучення Царство Боже. Ці два висловами по своїй суті є тотожними. Царство Боже являє собою абсолютну владу або господство чи державу Бога над видимим і невидимим світом. Деякі місця священних книг  показують, що поняття Царство Боже має ще один смисл: це влада Господа Бога над нами, Якому ми себе з власної волі підкоряємо і якому добровільно і з радістю служимо. 


Царство Христове  «не від світу цього»


Куди приходить, де знаходиться і перебуває Христос, там і наступає Його Царство, яке «не від світу цього» (Ін. 18:36). Це самий головний пункт розходження між Ісусом Христом і тими, хто очікував в лиці Месії приходу земного царя, який знищить усі царства і створить із всього людського роду єдину державу. На такі сподівання Спаситель відповів: «Царство Моє не від світу цього; якби від світу цього було царство Моє, то служителі мої подвизались би за Мене, щоб я не був виданий іудеям; але нині Царство Моє не звідси» (Ін. 18:36) – передає нам слова Христові євангеліст Іоанн.


Царство Боже – дар всім віруючим в Ісуса


Під час Свого земного служіння Спаситель поступово розкриває тайни Царства. Побачити його можуть тільки ті, хто народився звище від Духа (Ін. 3: 1-8). Воно не являється приналежністю одного іудейського народу, оскільки зі слів Ісусових «багато прийдуть зі Сходу і Заходу і возляжуть з Аврамом, Ісаком і Яковом в Царстві Небесному» (Мф. 8:11). 

Всі віруючі в Ісуса Христа отримають Його в дар, відповівши на призив Господа: «Я заповідаю вам, Царство, як заповідав Мені Отець Мій» (Лк. 22:29) – повіствує євангеліст Лука, якому вторить апостол Павло: «ми просили і переконували  та благали діяти достойно Бога, Котрий покликав вас у Своє Царство і славу» (1Фес. 2:12). Воно зростає подібно «гірчичному зерну» (Мф.13:31) і подібно «заквасці» змінює життя (Мф. 13:33). 

Для тих хто вірує в Євангеліє і покаявся Царство Боже проявляється уже нині, але у всій повноті прийде в майбутньому. Коли ж виповниться час і буде Друге пришестя Господа нашого Ісуса Христа, Царство Боже встановиться в силі і славі, як про те повіствує Одкровення Іоанна.


Царство Небесне всередині нас


Господь визначає в Нагорній проповіді життя і стан тих, хто увійде в Царство Небесне словом «блаженство».  «Царство Боже всередині Вас є» (Лк. 17:21) – говорить Спаситель. І це є вказівка на той благодатний духовний стан, який може стяжати праведник. Преп. Іоанн Кассіан Римлянин пише «якщо Царство Боже всередині нас знаходиться, і це царство є праведність, мир і радість, то той хто їх має, той без сумніву, знаходиться в Царстві Божому».


Царство Боже – це оновлення Божественною благодаттю


Царством Божим називається дія благодаті Святого Духа в людині що увірувала в Іісуса Христа. Царство Боже це стан людського єства, оновленого Божественною благодаттю, це воцаріння Ісуса Христа в людському розумі і серці дією Святого Духа.. Царство Боже в цьому віці не приходить зовнішнім виглядом, але знаходиться всередині людини. Як ми вже говорили «Царство Боже, - за словом Спасителя, - всередині вас є». 

Царство Боже в людині – це перебування Бога всередині людини, що любить Бога. «Ось, стою при дверях і стукаю; якщо хто почує голос Мій і відчинить двері, увійду до нього, і буду вечеряти з ним, і він зі Мною» (Одкр. 3:20). 

Св. Іоанн Златоуст сказав: «Знайди двері свого серця, і ти побачиш що це двері в Царство Боже». Вселяючись в людину благодаттю Святого Духа, і перебуваючи в ній, Христос стає для неї за словом св. Симеона Нового Богослова «Путиводителем, Правителем, Вчителем, Вихователем, Предстателем, Помічником, Ізбавителем від всякого гріха».


Царство Боже є Святий Дух – це праведність мир і радість


Силою, яка створює в Царство Боже в людині є Благодать Святого Духа. Для християнина немає нічого дорогоціннішого за неї, оскільки з її допомогою, істинно віруючій у Христа душі належить від зіпсованого і порочного стану «перейти в стан інший, добрий, і нинішнє принижене єство змінити в єство інше, божественне, стати єством новим» (св. Макарій Єрипетський). 

Саме тому апостол Павло сказав, що Царство Боже це «праведність і мир і радість в Дусі Святому» (Рим. 14:17). Ось саме тому святі отці називали саму благодать Святого Духа  Царством Божим, використовуючи слова Царство Боже і благодать як синоніми. «Царство Боже є Святий Дух», - говорили св. Максим Сповідник і св. Григорій Нисський. Для стяжання благодаті Святого Духа необхідним є християнський подвиг, через який проявляється рішучість людини жити в Бозі.


Святі - причасники Царства благодаті на землі


Святі, вже тут на землі, стають причасниками Царства благодаті. Розповідаючи про бесіду з преподобним Серафимом Саровським, Мотовилов говорить: «І коли я поглянув після цих слів в лице його, то напав на мене ще більш благоговійний страх. 

Уявіть собі в середині сонця, в самій сяючій світлості його полуденного проміння, лице людини яка розмовляє з вами. Ви, наприклад бачите рухи його уст і очей, зміни в самих обрисах обличчя, відчуваєте, що хтось вас тримає руками за плечі, але не бачите не лише його рук, але і самого себе, і його самого, а одне лише осліплююче світло, яке простирається навколо…»


Мета християнського життя – стяжання дарів Духа Святого


Як же досягнути такого стану? По слову святого Серафима: «Так в стяжанні Святого Духа Божого і полягає істинна мета нашого християнського життя, а молитва, бдіння, піст, милостиня і інші добрі справи які ми робимо заради Христа – це не ціль, а засоби для стяжання Святого Духа. Стяжавши, отримавши Духа Святого ми і стаємо співпричастниками Царства Божого, Царства Небесного, Царства Христового. 

Хранителькою і подателькою дарів Духа Святого у Святих Таїнах, є Свята Христова Церква, яку Він стяжав Кров’ю Своєю  та відкрив двері до неї, а через неї і до Свого Царства, усім нам, віруючим в Ім’я Його.

Error

default userpic

Your reply will be screened

Your IP address will be recorded 

When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.